aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
Ik ben onze woonlening ook nog eens aan het bestuderen. Momenteel nog en openstaand saldo van een kleine 80k, nog 15 jaar te gaan aan 1.92 vast.
Aangezien we al een mooi spaarbedrag opzij gezet hebben, zou ik een deel vervroegd willen afbetalen van +/- 30k.
Vervolgens was ik aan het denken om de huidige lening in te korten van 15 naar 10 jaar waardoor we met de huidige tarieven volgens mij een scherpe rentevoet kunnen bekomen. ( +/- 1.15 vast?)
Maandelijkse afbetaling zou met deze formule zelfs nog een kleine 50 euro zakken.
Nadeel is wel dat we 5 jaar minder kunnen genieten van de woonbonus.
Wat denken jullie?
Aangezien we al een mooi spaarbedrag opzij gezet hebben, zou ik een deel vervroegd willen afbetalen van +/- 30k.
Vervolgens was ik aan het denken om de huidige lening in te korten van 15 naar 10 jaar waardoor we met de huidige tarieven volgens mij een scherpe rentevoet kunnen bekomen. ( +/- 1.15 vast?)
Maandelijkse afbetaling zou met deze formule zelfs nog een kleine 50 euro zakken.
Nadeel is wel dat we 5 jaar minder kunnen genieten van de woonbonus.
Wat denken jullie?
Wrm vervroegd afbetalen?,is niet voordelig. Was ook qan het kijkn om te herfinancieren bij huidige bank,doch de tarievên liggn stuk hogerdqn nieiwe lening,dn bij verqnderen vqn bank heb je veel kosten waardoor de winst tot een minimum beperkt wordt. Moest je geleend hebben.aan 4percent,dan zou vervroegd afbetalen nuttig zijn,maar.nu... nee
Deze week laten vastleggen
Bedrag: 385.000 EUR
Quotiteit: 80%
Looptijd: 25 jaar
Rentevoet: 1.39% (Accordeon)
SSV (partner + mezelf): 100% beiden, 2/3e looptijd: 572 euro/jaar
Aanhorigheid: 5%
1 Jaar kapitaaluitstel
Geen reserveringsprovisie
100k Hypotheek, rest in mandaat
Bedrag: 385.000 EUR
Quotiteit: 80%
Looptijd: 25 jaar
Rentevoet: 1.39% (Accordeon)
SSV (partner + mezelf): 100% beiden, 2/3e looptijd: 572 euro/jaar
Aanhorigheid: 5%
1 Jaar kapitaaluitstel
Geen reserveringsprovisie
100k Hypotheek, rest in mandaat
Hallo,
Ik ben intern bij mijn bank aan het proberen voor mijn lening te herzien. 4 jaar geleden heb ik reeds een herfinanciering gedaan en toen van bank veranderd (lening is opgesplits in hypotheek en mandaat).
Dit is hun tweede en beste voorstel (cijfers zijn incl wederbeleggingsverg en dossierk):
Inkorting:
zie afbeelding
Behouden looptijd:
zie afbeelding
Wat zouden jullie doen? Bij behouden heb ik een jaar langer fiscaal voordeel. Bij inkorting is de winst groter maar gaat mijn maandelijkse afbetaling een beetje omhoog.
Het zou wel kunnen dat ik mijn huidige woning over een x aantal jaar verkoop. Dus heeft het dan wel zin?
Alvast bedankt!
Groeten
Ik ben intern bij mijn bank aan het proberen voor mijn lening te herzien. 4 jaar geleden heb ik reeds een herfinanciering gedaan en toen van bank veranderd (lening is opgesplits in hypotheek en mandaat).
Dit is hun tweede en beste voorstel (cijfers zijn incl wederbeleggingsverg en dossierk):
Inkorting:
zie afbeelding
Behouden looptijd:
zie afbeelding
Wat zouden jullie doen? Bij behouden heb ik een jaar langer fiscaal voordeel. Bij inkorting is de winst groter maar gaat mijn maandelijkse afbetaling een beetje omhoog.
Het zou wel kunnen dat ik mijn huidige woning over een x aantal jaar verkoop. Dus heeft het dan wel zin?
Alvast bedankt!
Groeten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Heb je gekeken na hoeveel tijd je de wederbeleggingsvergoeding (en eventuele dossierkosten?) hebt teruggewonnen en dus winst zal maken? Want anders riskeer je er nog verlies aan te doen, als je te snel verkoopt.
Wederbeleggingsverg en dossierk zijn te samen ongeveer 1000 euro. Bij inkorting verlies ik nog eens 1140 euro fiscaal voordeel.
Ik zie me de komende 5 jaar niet verhuizen hoor, heb er ook al aan gedacht om het bij te houden als ik iets anders vind. Ik kan dit altijd verhuren voor meer dan mijn afbetaling momenteel...
Ik zie me de komende 5 jaar niet verhuizen hoor, heb er ook al aan gedacht om het bij te houden als ik iets anders vind. Ik kan dit altijd verhuren voor meer dan mijn afbetaling momenteel...
Vandaag beste voorstel gekregen van Argenta
Te lenen bedrag: 120.000 EUR
Quotiteit: 50%
Looptijd: 15 jaar
Rentevoet (vast): 1.08%
SSV: 1270 euro (totaal 100% voor 2)
Brandverzekering: 490 euro/jaar
Wij zijn beide 27 jaar, al klant bij Argenta maar niet als hoofdbank, inkomen met 2 = 4000 EUR/m. In principe zou Beobank 1.07% kunnen geven met vrije keuze van brandverzekering, nog even pushen voor we een beslissing nemen. Ik moet nog een offerte krijgen van KBC en BNP.
Quotiteit: 50%
Wij zijn beide 27 jaar, al klant bij Argenta maar niet als hoofdbank, inkomen met 2 = 4000 EUR/m. In principe zou Beobank 1.07% kunnen geven met vrije keuze van brandverzekering, nog even pushen voor we een beslissing nemen. Ik moet nog een offerte krijgen van KBC en BNP.
Heb vandaag ook reactie gekregen op een vraag om herziening bij KBC. had hen een voorstel van Keytrade doorgemaild 1,45%, terwijl nu bij KBC 1,87%, 22jaar. Steeds hetzelfde riedeltje dat met notariskosten enz het nagenoeg een nuloperatie is.
Voor de dreiging om indien anders met mijn verzekeringen elders te gaan, nummer doorgekregen om een verzekeringsdoorlichting te vragen.
Rente zal nog wat moeten dalen vooraleer is nog eens een poging waag, pakt binnen een zestal maanden ...
Voor de dreiging om indien anders met mijn verzekeringen elders te gaan, nummer doorgekregen om een verzekeringsdoorlichting te vragen.
Rente zal nog wat moeten dalen vooraleer is nog eens een poging waag, pakt binnen een zestal maanden ...

Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
redtigers schreef: ↑4 september 2019, 14:55 Vandaag beste voorstel gekregen van Argenta
Quotiteit:50%
Vandaag heb ik offerte ontvangen van bnp,
te lenen 185000€
Quotiteit: 40%
Loon: 4270€
Ssv: vrij te kiezen waar 1x100%
Brandverzekering: vrij te kiezen
Op 15j vast: 1,29%
Op 20j vast: 1,43%
Toonde voorstel van keytrade:
15j vast 1,17%
20j vast 1,31%
Maar gaan niet zakken vinden hun tarieven al heel scherp.
Bij Argenta ook geweest.
Daar kregen we voor 15j vast 5j variabele 1,17
En voor 10j vast en 5j variabele 1%
Maar ik wil vrije keuze van verzekeraar. En brand is daar verplicht + ssv toch wel stuk duurder dan bij andere verzekeraars.
KBC aan de lijn gehad en geen voorstel gekregen, kunnen niet aan keytrade.
Ik heb het gisteren eens nagerekend met de tool hier op de site, na 2 jaar zou ik winst maken bij een inkorting. Dan kan ik er toch best op ingaan niet?
De banken (de huisbanken toch) hanteren heel andere tarieven voor herfinancieringen dan voor nieuwe leningen.....
Als je bij je huidige bank langsgaat en je wil herfinanciern dan krijg je een veel hogere tarief...
Als je bij je huidige bank langsgaat en je wil herfinanciern dan krijg je een veel hogere tarief...
is toch normaal?
ze weten ook dat andere banken een heel stuk lager moeten gaan om opstapvergoeding en notariskosten terug te verdienen. Dus waar zou je als bank een laag tarief geven? ze zitten toch vast.
Ze zijn de papieren voor mij in orde aan het brengen bij de Crelan.
Bedrag lening: 160K
Lening opgesplitst in twee delen:
- 20 jaar: 1.18% vast - 147500K
- 11 jaar: 0.96% vast - 12500K
Quotiteit: +/- 55%
Eisen: SSV, brandverzekering, loondoomiciliëring en bijstorten in de coöperatieve aandelen (zo'n €2000).
Qua SSV en brandverzekering hoorden ze ook bij de goedkoopste van alle banken.
Enfin, na 20 jaar scheelde het all-in (kosten, verzekeringen, afbetalingen, zichtrekening + visa) op het einde van de rit zo'n €600 met de 2e bank.
Denk niet dat ik er nog veel meer uit kon halen
Bedrag lening: 160K
Lening opgesplitst in twee delen:
- 20 jaar: 1.18% vast - 147500K
- 11 jaar: 0.96% vast - 12500K
Quotiteit: +/- 55%
Eisen: SSV, brandverzekering, loondoomiciliëring en bijstorten in de coöperatieve aandelen (zo'n €2000).
Qua SSV en brandverzekering hoorden ze ook bij de goedkoopste van alle banken.
Enfin, na 20 jaar scheelde het all-in (kosten, verzekeringen, afbetalingen, zichtrekening + visa) op het einde van de rit zo'n €600 met de 2e bank.
Denk niet dat ik er nog veel meer uit kon halen