Zes op de tien beleggers voelen zich rijk met portefeuille van half miljoen.
TIP
Re: Zes op de tien beleggers voelen zich rijk met portefeuille van half miljoen.
@ Brembos, Ik vermoed dat Willem M. wel al rijk is. Hij verblijft hoofdzakelijk in zijn villa in CH. Hij heeft ook al enkele analisten in vaste dienst en reist de wereld (voor het bekijken van exploratiesites) rond.
Re: Zes op de tien beleggers voelen zich rijk met portefeuille van half miljoen.
De banken krijgen gratis geld van de centrale banken tegen 0 % rente en mogen het vervolgd uitlenen tegen een positieve rente dit al gedurende jaren .Divi schreef: ↑18 oktober 2021, 17:58 Volgens mij nog een foute redenering van de markt,dat banken en verzekeraars de winnaars gaan zijn van de tapering....
Nee,ze gaan in de problemen komen,omdat net zij rechtstreeks aan de geldslang van de centrale banken liggen.En die geldstroom meer dan nodig hebben...
Als de ECB nu een obligatie opkoopt van pakweg partij A geven zij partij A geld aan 0% deze obligatie loopt bijvoorbeeld 10 jaar . Partij A leent dit geld uit aan 2% gedurende die 10 jaar en moet de ECB de hoofdsom terugbetalen is 20% winst . Waarom zou dit in godsnaam de banken en verzekeraars in problemen brengen ?
Al wat ze de voorbije jaren hebben uitgeleend is praktisch zuivere winst .
Als de inflatie oploopt en de spread nog hoger wordt is dit nog meer winst .
Want de centrale banken zullen de rente niet vlug hogen alleen deze die leent moet meer betalen .
Versta je redenering niet waarom dit een probleem zou zijn .
Het is niet dat je spreekt over een variabele rente dat de banken moeten betalen want deze ligt vast soms zelfs tot 30 jaar ver . Het enige dat banken zullen ondervinden dat ze op lange termijn terug moeten naar het oude systeem en spaarders zullen moeten aantrekken . En dan nog spreek je maar over een klein stukje van de uitgegeven leningen .
@ LOP : Deutsche Bank was zonder staatssteun al lang over kop gegaan.
Op 1 juni 2021 was ruim een kwart van het Nederlandse kleinbedrijf technisch failliet, zo blijkt uit de Kleinbedrijf Index. (zie bijlage)
Baas van Nederlandse kredietdivisie van een grootbank zou verteld hebben dat 20-30% van de kredieten (MKB) nooit echt terug kunnen worden terugbetaald.
Verzekeringen kunnen de vaste rentes die ze indertijd beloofden op pensioensparen, levensverzekeringen nauwelijks nog aan.
En om af te sluiten geef ik u het scenario eens van een echte doemdenker:
https://ejbron.wordpress.com/2021/10/10 ... uis-kwijt/
Op 1 juni 2021 was ruim een kwart van het Nederlandse kleinbedrijf technisch failliet, zo blijkt uit de Kleinbedrijf Index. (zie bijlage)
Baas van Nederlandse kredietdivisie van een grootbank zou verteld hebben dat 20-30% van de kredieten (MKB) nooit echt terug kunnen worden terugbetaald.
Verzekeringen kunnen de vaste rentes die ze indertijd beloofden op pensioensparen, levensverzekeringen nauwelijks nog aan.
En om af te sluiten geef ik u het scenario eens van een echte doemdenker:
https://ejbron.wordpress.com/2021/10/10 ... uis-kwijt/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als je toch al zo rijk bent dan zou ik een minimum aan commssie aanrekenen zodat iedereen maximaal kan mee profiteren. Waarom die drang naar aaltijd naar meer en meer geld...?
Je uitleg is in theorie helemaal juist,lop.Maar bij je eerste zin vergeet je iets belangrijks te vermelden...
De banken krijgen gratis geld van de centrale banken IN RUIL VOOR HUN SLECHTE KREDIETEN !!
En daar zal het fout lopen.Ze gaan hun troep minder van hun balans kunnen halen om het bij de ECB te stallen.
Daar is het ook fout gegaan bij de eerste poging van taperen,tweede helft van 2018.
En ja ECB heeft massaal rommel opgekocht van Deutsche bank.Bekijk maar eens de schrijfsels van Arno Wellens die zich al jaren vastklampt in Deutsche bank.Zonder ECB was er al lang geen Deutsche bank meer....
En waar steken al die slechte kredieten van Evergrande? Geloof je nu echt dat europese banken daar geen blootstelling aan zullen hebben ?? Enkele jaren terug was er niks hipper om in China te beleggen.We stonden in de rij om er geld te investeren..
De banken krijgen gratis geld van de centrale banken IN RUIL VOOR HUN SLECHTE KREDIETEN !!
En daar zal het fout lopen.Ze gaan hun troep minder van hun balans kunnen halen om het bij de ECB te stallen.
Daar is het ook fout gegaan bij de eerste poging van taperen,tweede helft van 2018.
En ja ECB heeft massaal rommel opgekocht van Deutsche bank.Bekijk maar eens de schrijfsels van Arno Wellens die zich al jaren vastklampt in Deutsche bank.Zonder ECB was er al lang geen Deutsche bank meer....
En waar steken al die slechte kredieten van Evergrande? Geloof je nu echt dat europese banken daar geen blootstelling aan zullen hebben ?? Enkele jaren terug was er niks hipper om in China te beleggen.We stonden in de rij om er geld te investeren..
Dat heb jij goed uitgelegd Divi.
De staten geven aan hun centrale banken of aan de ECB eigenlijk waardeloze beloftebonnen in ruil voor massa's geprint en ongedekt geld.
Ik beklaag de baby's die nu geboren worden want de schulden in de EU bedragen nu al meer dan 100% van alle BNP's. In Japan lopen die overheidsschulden op tot meer 200% BNP.
De oudste Italiaanse bank had zoveel wanbetalers dat die in wezen ook failliet was.
Die 500.000 euro aandelen kan bij een zware crisis 80% dalen in waarde en cash kan bij hyperinflatie zelfs helemaal verdampen.
Hopelijk komt het nooit zover.
Goud als diversificatie is een optie maar in de USA hebben ze ooit het bezit ervan strafbaar gemaakt (met gevangenisstraf). Dus dat slaat je het best op in een kluis van een bank buiten de EU.
De staten geven aan hun centrale banken of aan de ECB eigenlijk waardeloze beloftebonnen in ruil voor massa's geprint en ongedekt geld.
Ik beklaag de baby's die nu geboren worden want de schulden in de EU bedragen nu al meer dan 100% van alle BNP's. In Japan lopen die overheidsschulden op tot meer 200% BNP.
De oudste Italiaanse bank had zoveel wanbetalers dat die in wezen ook failliet was.
Die 500.000 euro aandelen kan bij een zware crisis 80% dalen in waarde en cash kan bij hyperinflatie zelfs helemaal verdampen.
Hopelijk komt het nooit zover.
Goud als diversificatie is een optie maar in de USA hebben ze ooit het bezit ervan strafbaar gemaakt (met gevangenisstraf). Dus dat slaat je het best op in een kluis van een bank buiten de EU.
Dank je criticus,
Makkelijk is het allemaal niet,om zicht te krijgen op de macro economische toestanden.Terwijl het mijn inziens toch wel een heel bepalende factor is om uw portfolio samen te stellen voor de lange termijn.
Ben benieuwd hoever het taper-verhaal gaat geraken,als ze uberhaupt al gaan aan kunnen beginnen?
Gaat er één of andere (evergrande) crisis al niet eerder plaats grijpen?
Met enkele maanden terug op de afspraak,en weten we meer!
Bedankt voor jullie inbreng (ook aan Lop) en speciale dank aan Willem Middelkoop
Makkelijk is het allemaal niet,om zicht te krijgen op de macro economische toestanden.Terwijl het mijn inziens toch wel een heel bepalende factor is om uw portfolio samen te stellen voor de lange termijn.
Ben benieuwd hoever het taper-verhaal gaat geraken,als ze uberhaupt al gaan aan kunnen beginnen?
Gaat er één of andere (evergrande) crisis al niet eerder plaats grijpen?
Met enkele maanden terug op de afspraak,en weten we meer!
Bedankt voor jullie inbreng (ook aan Lop) en speciale dank aan Willem Middelkoop

- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Het is uiterst moeilijk, zoniet onmogelijk, om een compleet zicht te krijgen op macro-economische trends. Laat de samenstelling van je portefeuille er in ieder geval niet van afhangen! De kans dat je verkeerd/onvoldoende/onjuiste conclusies trekt, is extreem groot. Wat denk je? Dat je slimmer bent dan die overbetaalde hedge fund managers die beschikken over talloze exclusieve informatiebronnen? Die gasten gaan meer dan gemiddeld zwaar op hun bek. Maar jij weet beter, natuurlijk. Laat u niet vangen!
Laat de samenstelling van je portefeuille enkel afhangen van je eigen omstandigheden (leeftijd, gezin, risico-appetijt,…) en niet van de ‘macro-economische toestand’ of de ‘economie’. Dat zijn unknowables.
Laat de samenstelling van je portefeuille enkel afhangen van je eigen omstandigheden (leeftijd, gezin, risico-appetijt,…) en niet van de ‘macro-economische toestand’ of de ‘economie’. Dat zijn unknowables.
Niet mee akkoord. Er zijn grote bewegingen en het komt erop aan ze tijdig te detecteren en er op mee te surfen.
Zelfs jij surft mee (zonder het misschien te beseffen) op nu al verschillende decennia van ( gemanipuleerde) dalende rente en dus te profiteren van de daaruit voortvloeiend stijgende aandelenmarkten.
Niet iedere belegger was zo slim.Ik ken er veel (vooral ouderen) die nog volop kasbons kochten aan 2% rente! (wat hebben die rendement mislopen,zeg.)
Nu zitten we al een decennia in een nieuw hoofdstuk. Geldcreatie tot het oneindige met als gevolg mega geldontwaarding.
Die geldontwaarding zal nog vele jaren doorgaan. Ik geloof niet zo in Big resets en donkere weekends met nieuw geld daarna.
Dus nog vele jaren geldontwaarding. In wat moeten we beleggen de komende decennia?
In alle bescheidenheid,is mijn antwoord: ZEKER EEN STUK IN GOUD
Zelfs jij surft mee (zonder het misschien te beseffen) op nu al verschillende decennia van ( gemanipuleerde) dalende rente en dus te profiteren van de daaruit voortvloeiend stijgende aandelenmarkten.
Niet iedere belegger was zo slim.Ik ken er veel (vooral ouderen) die nog volop kasbons kochten aan 2% rente! (wat hebben die rendement mislopen,zeg.)
Nu zitten we al een decennia in een nieuw hoofdstuk. Geldcreatie tot het oneindige met als gevolg mega geldontwaarding.
Die geldontwaarding zal nog vele jaren doorgaan. Ik geloof niet zo in Big resets en donkere weekends met nieuw geld daarna.
Dus nog vele jaren geldontwaarding. In wat moeten we beleggen de komende decennia?
Die slechte kredieten zijn in Europa nog steeds gedekt door onderpand . Banken hebben er nog nooit zo'n goede balans gehad als vandaag , de wereld zal heus nog niet vergaanDivi schreef: ↑19 oktober 2021, 12:56 Je uitleg is in theorie helemaal juist,lop.Maar bij je eerste zin vergeet je iets belangrijks te vermelden...

Goud heeft nog nooit het rendement gehaald van aandelen , goud heeft 0 rendement maar dient als bescherming.Divi schreef: ↑19 oktober 2021, 16:21 Niet mee akkoord. Er zijn grote bewegingen en het komt erop aan ze tijdig te detecteren en er op mee te surfen.
Eigendomsbelangen zijn evenveel waard dan goud .
Stukje goud zou ik zeker beperken
Het is natuurlijk de vraag of al die schulden ooit terugbetaald gaan worden en bij afschrijving/herstructurering van die schulden moet nog maar blijken hoe de lasten verdeeld gaan worden. Het grootste deel van die lasten zou wel eens op de schouders van de oudere generatie terecht kunnen komen.
Ja Lop, Dat is ook nog zoiets waar ik niet mee akkoord ben..
Ik herrinner het mij nog als de dag van gisteren.Mijn eerste goudaankopen van napoleons en vrenelli oude goudmunten bij goudhandel Lawaisse te Kortrijk tijdens het jaar 2005.Allemaal aangekocht beneden de 100 euro.(vork 90-100 euro).
Nu staan ze ruim 300 euro (maal 3 !!!)
In 2005 waren de jappen al meerdere jaren aan het bijdrukken van geld en de Amerikanen waren er net aan begonnen.
Ik herrinner het mij nog als de dag van gisteren.Mijn eerste goudaankopen van napoleons en vrenelli oude goudmunten bij goudhandel Lawaisse te Kortrijk tijdens het jaar 2005.Allemaal aangekocht beneden de 100 euro.(vork 90-100 euro).
In 2005 waren de jappen al meerdere jaren aan het bijdrukken van geld en de Amerikanen waren er net aan begonnen.
De gemiddelde wereldwijde aandelenmarkt ging x4 op die periode, sommige sectoren of landen scoren nog veel hoger.Divi schreef: ↑19 oktober 2021, 16:51 Ja Lop, Dat is ook nog zoiets waar ik niet mee akkoord ben..
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Helemaal met je ééns.Maar het afschilderen als een belegging enkel goed"tegen ongelukken" en het" einde van de wereld" is volgens mij niet correct.
En natuurlijk de open vraag,wat zal het in de toekomst doen?
Mijn mening is,dat het beter zal doen dan de brede markt net vanwege die geldontwaarding.
En natuurlijk de open vraag,wat zal het in de toekomst doen?
Mijn mening is,dat het beter zal doen dan de brede markt net vanwege die geldontwaarding.