Zonnepanelen + thuisbatterij - de moeite ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen + thuisbatterij - de moeite ?
Wellicht bestaat er zoiets als een niet-lineaire offerte, verplaatsingen, installie, onderhoud, ... kost.
Ofte "schaalvoordeel" (of "schaalnadeel" als je wil).
Ofte "schaalvoordeel" (of "schaalnadeel" als je wil).
Op zich niet onlogisch:
-de terugverdientijd van jou installatie zal relatief lang zijn (hoewel nog steeds kort genoeg als de huidige prijzen zich doorzetten)
-de installateur zal meer verdienen op grotere installaties (hoewel zijn % marge daar net kleiner zal zijn.
Om dat te illustreren:
-Mijn leverancier (besteld in augustus, plaatsing in oktober) had een zeer transparante prijslijst.
-Ik breidde de lijst uit met enkele berekeningen
=>zie bijlage
Een voorbeel daaruit:
-voor 4 panelen betaal je 740€ per paneel
-voor 12 panelen nog maar 370€ per paneel
=>De terugverdientijd van je panelen zakt dus aanzienlijk bij grotere installaties. Op voorwaarde natuurlijk dat je zelfverbruik daarvan een redelijk percentage is. Aan de huidige injectietarieven (als je digitale meter hebt) zou je een overgedimensioneerde installatie ook wel terugverdiend krijgen. Maar daar kan je nu ook weer niet op rekenen.
PS: je kan altijd zelf beslissen toch die 6 panelen te zetten? Mogelijk is je terugverdientijd dan 12 a 18 jaar (in plaats van 2 tot 8 momenteel voor de meeste installaties) maar je koopt er enige zekerheid voor (of je steunt een beetje de groene gedachte).
edit: er zit 1 foutje in mijn bijlage. Het marginale paneel bij 4 is natuurlijk ook 740 :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bedankt voor de interessante uitleg. Voor mij is een terugverdientijd van 12 tot 18 jaar te veel. Daar begin ik niet aan.
Ik heb geen digitale meter en ik heb vorige week op het werk met iemand van Fluvius gepraat die wist te vertellen dat de uitrol van digitale meters een ramp is. Er zijn er momenteel gewoon geen genoeg want blijkbaar komen ook die uit Oekraïne of Rusland. Bovendien is er geen personeel genoeg die opgeleid is om ze te plaatsen. Momenteel plaatst men ze alleen in nieuwbouw en grondige renovatie.
Een collega heeft drie maanden geleden een installatie laten plaatsen en heeft nog steeds geen digitale meter. Heeft ook geen idee wanneer ze ermee zullen komen.
Ik heb geen digitale meter en ik heb vorige week op het werk met iemand van Fluvius gepraat die wist te vertellen dat de uitrol van digitale meters een ramp is. Er zijn er momenteel gewoon geen genoeg want blijkbaar komen ook die uit Oekraïne of Rusland. Bovendien is er geen personeel genoeg die opgeleid is om ze te plaatsen. Momenteel plaatst men ze alleen in nieuwbouw en grondige renovatie.
Een collega heeft drie maanden geleden een installatie laten plaatsen en heeft nog steeds geen digitale meter. Heeft ook geen idee wanneer ze ermee zullen komen.
Of als je weet dat je in de (nabije) toekomst eens een elektrische auto zal kopen is het misschien ook niet slecht er toch voor te gaan...
-
- Full Member
- Contacteer:
Goedemorgen,
Deze week 2 offertes ontvangen voor een PV-installatie.
Het betreft een beperkte installatie zonder thuisbatterij.
De prijzen zijn iets hoger dan ik het verwacht, maar ook niet pokkeduur.
Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de drukke tijden van de installateurs.
Qua materialen zouden er voorlopig geen grote leveringsproblemen zijn voor omvormers en de panelen. Bij thuisbatterijen zou dit wel het geval zijn.
De plaatsingstermijn is bij beiden al opgelopen tot mei/juni 2023.
De premie voor dit jaar ontloop ik sowieso, maar ik had niet anders verwacht dat ze pas in 2023 konden worden geplaatst.
Volgend jaar halveert de premie en zullen de aanvragen vermoedelijk wat dalen.
Ik vroeg me af of ik nu toch al zou bevestigen en zoal in de wachtrij te staan qua plaatsing?
Of ik gewoon geduldig afwacht en volgend jaar een nieuwe offerte aanvraag in de hoop dat de prijzen weer wat zijn gestabiliseerd? Iets wat in het verleden meestal al het geval is geweest na een "nu of nooit"-periode.
Anderzijds leven we momenteel in zeer gekke tijden die afwerken van "het normale"....
Deze week 2 offertes ontvangen voor een PV-installatie.
Het betreft een beperkte installatie zonder thuisbatterij.
De prijzen zijn iets hoger dan ik het verwacht, maar ook niet pokkeduur.
Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de drukke tijden van de installateurs.
Qua materialen zouden er voorlopig geen grote leveringsproblemen zijn voor omvormers en de panelen. Bij thuisbatterijen zou dit wel het geval zijn.
De plaatsingstermijn is bij beiden al opgelopen tot mei/juni 2023.
De premie voor dit jaar ontloop ik sowieso, maar ik had niet anders verwacht dat ze pas in 2023 konden worden geplaatst.
Volgend jaar halveert de premie en zullen de aanvragen vermoedelijk wat dalen.
Ik vroeg me af of ik nu toch al zou bevestigen en zoal in de wachtrij te staan qua plaatsing?
Of ik gewoon geduldig afwacht en volgend jaar een nieuwe offerte aanvraag in de hoop dat de prijzen weer wat zijn gestabiliseerd? Iets wat in het verleden meestal al het geval is geweest na een "nu of nooit"-periode.
Anderzijds leven we momenteel in zeer gekke tijden die afwerken van "het normale"....
Het blijft koffiedik kijken, 1 vogel in de hand misschien toch beter?
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.