Huishoudgeld
Re: Huishoudgeld
. Of ben jij zeer veel afgehouden van je salaris?
De fabeltjes van te weinig te veel afgehouden bestaan niet.
Zijn gewoon wettelijk vast gelegde barema's.
Wat wel een verschil kan maken is bvb 1 % of 9 % gemeentetaks.
En dit tikt wel degelijk aan bij een hoger inkomen.
De fabeltjes van te weinig te veel afgehouden bestaan niet.
Zijn gewoon wettelijk vast gelegde barema's.
Wat wel een verschil kan maken is bvb 1 % of 9 % gemeentetaks.
En dit tikt wel degelijk aan bij een hoger inkomen.
Estate Guru believer.
Waar leest U dat ik schrijf dat er teveel, laat staan onwettelijk teveel, wordt afgehouden van mijn salaris?
De aanslagvoet van de gemeentebelasting voor aanslagjaar 2017 bedraagt hier overigens een niet geringe 7.50%.
Als U twijfelt aan mijn woorden is dat uw zaak. Ik kan altijd mijn laatste loonstrook ter overtuiging voorleggen aan de webmaster met de verhouding bruto/netto. Netto blijft er geen 50% over van het brutobedrag. Om begrijpelijke redenen ga ik die hier niet publiceren.
Als men van een deel van het loon (vanaf een bepaalde schaal) de hoogst toegelaten afhouding doet en na afsluiten van het kohier blijkt dat er te veel werd afgehouden (rekening gehouden met alle inkomsten en aftrekposten) ligt het nogal voor de hand dat je bij de verrekening een deel terugkrijgt.
Nu het was mijn vraag overigens niet. Ik kom gewoon tot dat besluit door in TOW eerst een berekening te maken zonder aftrekposten incl. de standaard (hoogste schaal) forfaitaire aftrek woon-werkverkeer, vervolgens met invoering van andere posten die een voordeel opgeven en tenslotte door de forfaitaire aftrek woon-werkverkeer te wijzigen in de zelf te bewijzen aftrek woon-werkverkeer. Dat geeft automatisch deze verschillen.
Iemand met een laag jaarinkomen zal in sommige gevallen zelfs meer voordeel hebben bij het bewijzen van zijn eigen kosten woon-werkverkeer want zijn forfaitair toegekende aftrek zal lager liggen en dus zal de eigen bewezen kost vlugger zwaarder doorwegen op de einduitslag.
Overigens heeft dit niets meer te maken met het topic.
Altijd makkelijk in de aanval te gaan tegen mensen die wat meer inkijk willen geven.
De aanslagvoet van de gemeentebelasting voor aanslagjaar 2017 bedraagt hier overigens een niet geringe 7.50%.
Als U twijfelt aan mijn woorden is dat uw zaak. Ik kan altijd mijn laatste loonstrook ter overtuiging voorleggen aan de webmaster met de verhouding bruto/netto. Netto blijft er geen 50% over van het brutobedrag. Om begrijpelijke redenen ga ik die hier niet publiceren.
Als men van een deel van het loon (vanaf een bepaalde schaal) de hoogst toegelaten afhouding doet en na afsluiten van het kohier blijkt dat er te veel werd afgehouden (rekening gehouden met alle inkomsten en aftrekposten) ligt het nogal voor de hand dat je bij de verrekening een deel terugkrijgt.
Nu het was mijn vraag overigens niet. Ik kom gewoon tot dat besluit door in TOW eerst een berekening te maken zonder aftrekposten incl. de standaard (hoogste schaal) forfaitaire aftrek woon-werkverkeer, vervolgens met invoering van andere posten die een voordeel opgeven en tenslotte door de forfaitaire aftrek woon-werkverkeer te wijzigen in de zelf te bewijzen aftrek woon-werkverkeer. Dat geeft automatisch deze verschillen.
Iemand met een laag jaarinkomen zal in sommige gevallen zelfs meer voordeel hebben bij het bewijzen van zijn eigen kosten woon-werkverkeer want zijn forfaitair toegekende aftrek zal lager liggen en dus zal de eigen bewezen kost vlugger zwaarder doorwegen op de einduitslag.
Overigens heeft dit niets meer te maken met het topic.
Altijd makkelijk in de aanval te gaan tegen mensen die wat meer inkijk willen geven.
-
anonymous
Ah ok jullie samen dat geld besteden aan eten snap ik. Maar 100 euro als alleenstaande is niet veel soeps dat je dan eet.
Der is wel iemand die het kan voor 80 euro maar ik heb daar niet zoveel tijd voor.
Der is wel iemand die het kan voor 80 euro maar ik heb daar niet zoveel tijd voor.
Wat is het verschil tussen 100€ voor een alleenstaande en 150/200€ voor twee personen?
Het gaat om basisbehoeften. Daar moet je je niets in te kort doen.
Als je dagelijks bij je eten kraantjeswater wil drinken of af en toe een fles wijn van 5-10 € doe je je in mijn eigen ogen niets te kort. Als je regelmatig een fles wijn van 50€ achterover wil slaan stijgt uiteraard je huishoudrekening. En dat is je goed recht. Maar dat heeft niets te maken met je iets te kort doen.
Ik denk eerder dat je je iets te kort doet door alle dagen (ik zeg niet dat jij dit doet, het is maar een vergelijking) aangekochte bereide junkfood (al staat er "light" op het etiket") overgoten met frisdrank en alcohol en afgewerkt met een ijsje, cake of chips naar binnen te slaan dan weloverwogen iedere dag zelfgebakken volkorenbrood, roggemeel, scharreleieren (echte), verse groenten, fruit en verse vis en wat speciale kazen te verorberen.
In het tweede geval doe je je lichaam niets te kort, het is nog lekker ook en je bent veel goedkoper af.
Het gaat om basisbehoeften. Daar moet je je niets in te kort doen.
Als je dagelijks bij je eten kraantjeswater wil drinken of af en toe een fles wijn van 5-10 € doe je je in mijn eigen ogen niets te kort. Als je regelmatig een fles wijn van 50€ achterover wil slaan stijgt uiteraard je huishoudrekening. En dat is je goed recht. Maar dat heeft niets te maken met je iets te kort doen.
Ik denk eerder dat je je iets te kort doet door alle dagen (ik zeg niet dat jij dit doet, het is maar een vergelijking) aangekochte bereide junkfood (al staat er "light" op het etiket") overgoten met frisdrank en alcohol en afgewerkt met een ijsje, cake of chips naar binnen te slaan dan weloverwogen iedere dag zelfgebakken volkorenbrood, roggemeel, scharreleieren (echte), verse groenten, fruit en verse vis en wat speciale kazen te verorberen.
In het tweede geval doe je je lichaam niets te kort, het is nog lekker ook en je bent veel goedkoper af.
Laatst gewijzigd door Cronos op 30 augustus 2017, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
anonymous
150 euro voor 2 personen is echt wel niet meer gezond hoor..
200 euro valt nog mee omdat maaltijden voor alleen altijd mee4 kosten voor 2 tenzij je elke keer tijd in steekt om al je maaltijden op voorhand te maken.
Nu ik reken de tijd niet aan die ik steek in het bereiden van maaltijden dus waarom zou het duurder zijn?
En sommige zaken (brood, pasta, aardappelen, sommige groenten) worden inderdaad soms gelijktijdig voor meerdere maaltijden klaargemaakt. 500 gr pasta koken duurt niet veel langer dan 100 gr pasta koken.
Wat de prijs van ingrediënten (gebruikte hoeveelheid) betreft dat kan je niet vergelijken want dat is persoonlijk. Alleen al binnen mijn kring zal de verhouding gemakkelijk 1 op 4 bedragen.
Ik zou doodgaan van de hoeveelheden die mijn partner maar eet, andersom zou zij het binnenwerken van mijn (nochtans normale) hoeveelheden niet overleven.
Met gezondheid heeft dat niets te maken.
Zoals ik al zei: geen van ons heeft medisch een tekortkoming, integendeel.
Nu ja, ik zie geen enkele reden waarom ik mijn huishoudbudget zou moeten gaan verdedigen.
Ik zie ook geen aanleiding om iemand met de vinger te wijzen die 400-1000 € per maand denkt te moeten besteden aan zijn huishoudbudget. Ik begrijp dat ook maar heb er zelf geen behoefte aan.
Ik gaf de cijfers maar mee als statistische overweging.
Voor wie twijfelt: het kan dus wel degelijk voor dat budget zonder U zorgen te moeten maken of wakker te liggen van uw gezondheid.
En sommige zaken (brood, pasta, aardappelen, sommige groenten) worden inderdaad soms gelijktijdig voor meerdere maaltijden klaargemaakt. 500 gr pasta koken duurt niet veel langer dan 100 gr pasta koken.
Wat de prijs van ingrediënten (gebruikte hoeveelheid) betreft dat kan je niet vergelijken want dat is persoonlijk. Alleen al binnen mijn kring zal de verhouding gemakkelijk 1 op 4 bedragen.
Ik zou doodgaan van de hoeveelheden die mijn partner maar eet, andersom zou zij het binnenwerken van mijn (nochtans normale) hoeveelheden niet overleven.
Met gezondheid heeft dat niets te maken.
Zoals ik al zei: geen van ons heeft medisch een tekortkoming, integendeel.
Nu ja, ik zie geen enkele reden waarom ik mijn huishoudbudget zou moeten gaan verdedigen.
Ik zie ook geen aanleiding om iemand met de vinger te wijzen die 400-1000 € per maand denkt te moeten besteden aan zijn huishoudbudget. Ik begrijp dat ook maar heb er zelf geen behoefte aan.
Ik gaf de cijfers maar mee als statistische overweging.
Voor wie twijfelt: het kan dus wel degelijk voor dat budget zonder U zorgen te moeten maken of wakker te liggen van uw gezondheid.
-
anonymous
Ik zeg maar iets. Je maakt spaghetti. Als je daar geen tijd in steekt en alles voor 1 man maakt ga je duurder uitkomen. Hangt ook af van persoon zoals je zelf zegt. Jij zal duurder uit ziij' dan je wederhelft.
Maargoed het zal allemaal niet veel schelen als je gewoon iedere keer voor 2 of meer kookt.
Het is alleen als je puur voor 1 persoon koopt dat het duurder is imo.
Bij brood is dat het tegengestelde.
Maargoed het zal allemaal niet veel schelen als je gewoon iedere keer voor 2 of meer kookt.
Het is alleen als je puur voor 1 persoon koopt dat het duurder is imo.
Bij brood is dat het tegengestelde.
Dat zou ik graag tegenspreken want ik maak regelmatig spaghetti voor 1 persoon,namelijk mijzelf,en dat is goedkoper dan een blik kopen.de rapskaas moet je zowizo appart kopen.en eventueel een fransbrood ook.
@ Cronos,
Ik denk dat er niemand beweert dat u dat schreef, maar dat 'platin' dit antwoordde de vraag van 'bertVW'.
Dit was wellicht niet erg duidelijk doordat het bij 'platin' meestal niet opvalt als hij iemand wil citeren.
Toen ik alleen gevallen ben, stak ik veel meer tijd en geld in mijn eten, dan toen ik nog met mijn vriend samen was.
Ondertussen ben ik veel praktischer eten gaan kopen en bereiden. Wat je nodig hebt is vooral een (grote) diepvries. Pasta maak ik in een grote pot, verdeel het in diepvriespotjes, en haal uit wat ik nodig heb de dagen dat ik ga sporten.
Sommige groenten kan je moeilijk invriezen (bv. bloemkool), maar andere durf ik ook gerust in grotere hoeveelheden klaarmaken, en alles in porties de vriezer in.
Ik heb altijd minimaal 3 soorten soep in de vriezer zitten (zelf gemaakt met verse groenten !), en ook die wordt ineens in een grote pot gemaakt.
Of je nu groenten snijdt voor 1 of voor 4 of voor 6 man, maakt niet veel verschil uit. Het is vooral de bereidingstijd die er elke keer bij komt kijken om voor 1 persoon iets klaar te maken. Juist door praktischer te denken spaar je veel tijd uit, en daarbij moet je echt niet inboeten op "gezond" eten.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Idd niet, om de simpele reden dat het geen fabeltjes zijn.
Nogal wat van mijn collega's hebben moeite om hun uitgaven aan te passen aan hun inkomen. Sommigen beschermen zichzelf daartegen door meer voorheffing te laten afhouden zodat ze niet achterover vallen bij de aankomst van den brief der tollenaers.
Dus meer voorheffing betaling is poepsimpel, ga naar de loondienst van je werkgever en die zal dit wel in orde brengen.
De slimmere daarentegen, die proberen zo weinig mogelijk voorheffing te betalen. Iets moeilijker realiseerbaar maar zeker niet onmogelijk...
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Bij mijn vorige werkgever werd er veel te weinig afgehouden. Hierdoor viel ik het eerste jaar idd achterover.CarpeNoctem schreef: ↑30 augustus 2017, 21:02 Nogal wat van mijn collega's hebben moeite om hun uitgaven aan te passen aan hun inkomen. Sommigen beschermen zichzelf daartegen door meer voorheffing te laten afhouden zodat ze niet achterover vallen bij de aankomst van den brief der tollenaers.
Daarom heb ik toen gevraagd om dit iets te verhogen, maar dit verzoek werd geweigerd. Ik ben dan overgegaan naar voorafbetalingen.
Mijn huidige werkgever houdt wel normaal af, dus dat probleem stelt zich niet meer.
Buiten dat ding bovenaan in de koelkast heb ik niet eens een diepvriezer. Gebruikt veel te veel
energie voor wat het (voor mij) kan betekenen.
Tijdens woon-werkverkeer kom ik zoveel verschillende voedingswinkels tegen dat ik geen meter moet omrijden om verse waren in te slaan. Waarom zou ik ze dan gaan invriezen.
Diepvries groenten krijg ik trouwens niet verkocht aan mijn laatste partner.
Tijd heb ik genoeg.
Wat die afhoudingen betreft kan ik ook nog opmerken dat als je bv. 2 werkgevers hebt er geen rekening wordt gehouden met de totaliteit van de inkomsten. Dat van die "barema"s is dus onzin (in deze context).
Als je bv. bij één werkgever 4/5 werkt en bij een tweede 1/5 (mijn huidige partner is bv. in dat geval) zal er op het laatste loon praktisch geen afhouding zijn omdat het sociaal secretariaat dat de afhoudingen berekent er van uitgaat dat je onder een bepaalde grens zit waar bijna geen belastingen betaald moeten worden. Eenmaal de fiscus een totaalsom maakt volgt natuurlijk de totaalafrekening en volgen alsnog de afhoudingen.
Als je daar rekening mee houdt vind ik dat zelfs een beter systeem dan, zoals in mijn geval, te moeten terugtrekken.
In mijn specifiek geval zijn de afhoudingen welk correct op basis van het gewaarborgd vast brutoloon. Alleen wordt op het variabel deel standaard 52% afgehouden omdat het sociaal secretariaat uiteraard niet kan gaan voorspellen wat de totaliteit van dat variabel loon zal zijn bij de afrekening en hoeveel ieder individu als kosten gaat inbrengen, of hij/zij een hypotheek heeft, of hij/zij aan pensioensparen/lange termijnsparen zal doen, intresten kan inbrengen, etc....
Ik heb in het verleden al gevraagd om dit terug te brengen naar max. 50% maar dit werd geweigerd. In december wordt er ook minder afgehouden om dit te veel aan afhoudingen nog enigszins recht te trekken.
Als je bv. bij één werkgever 4/5 werkt en bij een tweede 1/5 (mijn huidige partner is bv. in dat geval) zal er op het laatste loon praktisch geen afhouding zijn omdat het sociaal secretariaat dat de afhoudingen berekent er van uitgaat dat je onder een bepaalde grens zit waar bijna geen belastingen betaald moeten worden. Eenmaal de fiscus een totaalsom maakt volgt natuurlijk de totaalafrekening en volgen alsnog de afhoudingen.
Als je daar rekening mee houdt vind ik dat zelfs een beter systeem dan, zoals in mijn geval, te moeten terugtrekken.
In mijn specifiek geval zijn de afhoudingen welk correct op basis van het gewaarborgd vast brutoloon. Alleen wordt op het variabel deel standaard 52% afgehouden omdat het sociaal secretariaat uiteraard niet kan gaan voorspellen wat de totaliteit van dat variabel loon zal zijn bij de afrekening en hoeveel ieder individu als kosten gaat inbrengen, of hij/zij een hypotheek heeft, of hij/zij aan pensioensparen/lange termijnsparen zal doen, intresten kan inbrengen, etc....
Ik heb in het verleden al gevraagd om dit terug te brengen naar max. 50% maar dit werd geweigerd. In december wordt er ook minder afgehouden om dit te veel aan afhoudingen nog enigszins recht te trekken.